Rastivarsojen hakupalvelu

Runsasrastiset radat >>Lue

Pääsiäisleiri Ahvenanmaalla 30.3-2.4.2018

PERJANTAI 30.3
Kokoonnuimme Mäntsälässä klo 5 aamulla. Kahden auton voimin matkamme jatkui kohti Turun satamaa, missä VG Amorella odotti meitä. Turussa seuraamme liittyivät Milla ja Olli-Petteri. Laivalla ruokailimme Buffetissa ja latasimme akkuja lepäämällä hyteissä.

Hieman klo 14 jälkeen saavuimme Maarianhaminan satamaan, josta oli puolen tunnin matka majoitukseen Eckeröhön. Majoittumisen ja pienen välipalan jälkeen oli ensimmäisen harjoituksen aika. Matka harjoituspaikalle kesti noin 40min. Harjoituksen aiheena oli rinnerastit ja viuhkat. Lunta maastossa oli paikoitellen paljonkin, joka teki mäkien kipuamisesta raskasta. Lumi ei haitannut, sillä oli hauskaa päästä vihdoinkin taas kartan kanssa metsään suunnistamaan lähes sulaan maastoon.

Harjoituksen jälkeen kaikille maistui saunominen ja kanapasta. Loppuilta meni lepäillessä.

LAUANTAI 31.3
Lauantai alkoi auringon lämmittäessä bungalowien ikkunoista. Aurinko ei kuitenkaan riittänyt sulattamaan lumia metsästä, johon suuntasimme päivän ensimmäiseen treeniin ruokakaappien täydennyksen jälkeen. Teemana Båtmansbergetin harjoituksessa oli suunnassakulku ja rastinotto.

Ensimmäisillä väleillä rastivälit oli tummennettu, mutta loputkin rastivälit vaativat tarkkaa suunnassakulkua. Avokallioilla oli hieno kirmailla/lyllerrellä (riippuen lumitilanteesta) auringon paistaessa. Paluumatkalla osa porukasta kävi vilkaisemassa Kastelmholman linnaa.

Poikien osaston suuren taistelun tuloksen saimme lopulta syödäksemme kattilakaupalla jauhelihakeittoa. Iltapäivä kului leväten ja illan viestiä odottaen.

Illalla luvassa oli kaksi viestiä: valoisa ja pimeä. Viestit käytiin vain kymmenen minuutin ajomatkan päässä majoituksestamme Björnhuvudin kartalla. Valoisalla Rastivarsoilla oli kaksi kahden hengen joukkuetta B-sarjassa (Milla & Eveliina ja Roosa & Oula). Molemmat osuudet lähtivät yhtä aikaa,joten maastoon ryntäsi kerralla yli sata suunnistajaa. Avokallioilla oli nautinnollista suunnistaa, mutta hajontarastien kanssa sai olla tarkkana. Jyrkät nousut ja luminen maasto verottivat kilpailijoiden jaksamista.

Illan pimetessä vaihdoimme uudet suunnistajat kehiin, kun Olli-Petteri ja Juho starttasivat B-sarjan yöviestiin. Pimeys ei mainittavasti vaikuttanut suunnistukseen ja pojat selvisivät hyväksytysti metsästä pois.

Onneksi sauna oli lämpimänä!

SUNNUNTAI 1.4
Pääsiäissunnuntaista tulikin Suomen jalkasuunnistuskisakauden avaus aikaisempien kilpailuiden peruutusten johdosta. Ravan ryhmä oli valmis tähän juhlapäivään edellisten päivien treenien johdosta.

Sunnuntain alkupalana ennen iltakisaa oli kuitenkin vielä yksi harjoitus Solbackassa n. 40 min ajomatkan päässä majoituksesta teemana reitinvalinnat ja rastinotto. Treeni meni hyvin auringon paistaessa yhä lumisessa maisemassa. Harjoitus otettiin toki kevyesti että voimia riittäisi illan kilpailuun eivätkä jalat olisi valmiiksi liian hapoilla. Moni kävelinkin raskaimmat radan kohdat ja harjoitusta oli myös mahdollista lyhentää. Harjoitukseen varattiin kuitenkin 2 tuntia aikaa, joten kiire ei ollut vaan pystyttiin nautiskelemaan suunnistuksesta hienossa maastossa.

Harjoituksen jälkeen palattiin takaisin majoitukseen, jossa oli kanarisoton tekoa ja ruokailua. Tämän jälkeen olikin aikaa pienelle päivälevolle ja kisalautauksen hakemiselle. Kisapaikalle siirryttiin kahdessa erässä lähtöaikojen mukaan.

Kilpailukeskus oli Pettbölessä kahden aikaisemman harjoitusmaaston pohjoispuolella tuulivoimaloiden katveessa. Upeaa kalliomaastoa, harmi vaan että maastossa oli yhä lunta. Paikoitellen kuitenkin hyvin kantavaa hankea, joten vauhdikaskin juoksu onnistui. Kaikki varsat selvisivät maastosta kunnialla maaliin, kisakauden avaus ei toki ole kauden tärkein kisa, joten tuloksista ei tässä enempää :).

Majoitukseen päästyämme oli taas ruoanlaittoa, saunomista ja tavaroiden pakkaamista lähtöpäivää varten. Seuraavana päivänähän olisi tiedossa taas uusi kisa Maarianhaminan raviradan takaisessa maastossa. Ennen nukkumaan menoa jännitystä aiheutti yhden vaihteen aiheuttama osittainen sähköjen alasmeno, varsinkin kun lämmitys ei toiminut.

MAANANTAI 2.4
Maanantaiaamuna herätessämme sähkövika oli onneksi saatu korjattua ja lämmitys toimi. Sää oli pilvinen. Aamupalan jälkeen alkoi pakkaaminen ja siivoaminen; roskat roskakatokseen ja astioiden tiskaaminen.

Kisapaikalle lähdettiin kahdessa erässä lähtöaikojen mukaan. Maasto oli leirin haastavin ja peitteisin. Kisatuloksia voi käydä katsomassa täältä. Vielä jäi parannettavaa tuleviin kisoihin. Maarianhamina-kierrokselta ei löytynyt yhtään auki olevaa ruokapaikkaa, joten jouduttiin panostamaan laivaruokaan. Osa meni Buffettiin ja loput joko Franksiin tai Sweet&Salty-paikkaan. Loppu aika laivalla meni shoppaillessa, levätessä tai tätä juttua kirjoittaessa.

Laiva saapui Turun satamaan hieman ennen klo 20. Milla ja Olli-Petteri suuntasivat sieltä kohti Tamperetta ja muut liukastelivat Turun moottoritiellä kohti Mäntsälää, Pukkilaa ja Orimattilaa. Turvallisesti päästiin kuitenkin perille.

Kiitos kaikille leirin osallistujille. Erityiskiitos Tampereen Pyrinnölle sekä Lammikolle treenien ja kisojen järjestämisestä. Oli hieno pääsiäinen Ahvenenmaalla, vaikka olikin karu paluu lumiselle mantereelle talvisiin olosuhteisiin.